Tendinte in .Ro


Cum a fost capturat vasul francez Hercule la nici o zi de la prima sa iesire in larg

Cum a fost capturat vasul francez Hercule la nici o zi de la prima sa iesire in larg

Cunoscut pentru puterea sa iesita din comun si numeroasele aventuri ce l-au purtat pana la capatul lumii, eroul roman Hercule a servit drept sursa de inspiratie si talisman pentru multi constructori de nave ale puterilor maritime ale lumii. Foarte multe vase au purtat numele lui sperand ca navele vor prelua din forta eroului mitologic si vor naviga cu succes pe linii comerciale sau izbandi in lupte navale. De exemplu francezii singuri au avut, intre 1657 si 1993, nu mai putin de 19 nave ce au purtat acest nume. Una dintre ele insa cu siguranta ca nu i-a facut cinste lui Hercule, este vorba de cea lansata la apa in 1798, o nava de razboi din flota de elita a Frantei.

Era perioada in care marile forte maritime isi puneau la bataie vasele de razboi captusite cu tunuri si care in lupta incercau sa manevreze cat mai bine pentru a expune adversarului cat mai multe dintre gurile de foc cu care erau dotate. Hercule despre care va povestim avea nu mai putin de 74 de tunuri dispuse pe trei randuri pe fiecare latura a vasului si facea parte din clasa de nave de razboi franceze “Temeraire“, cea mai mare linie de nave dupa numarul lor, 115 vase de razboi construite intre 1782 si 1813 facand parte din aceasta clasa ce combina o mare putere de foc cu o usurinta deosebita in navigare.

Aparent nu suficiente pentru vasul Hercule care a fost lansat la apa in martie 1798. Dupa o serie de teste facute in portul Lorient de catre constructor timp de cateva saptamani, vasul a fost pus la dispozitia flotei de razboi franceze si pregatit sa iasa in larg. A ridicat ancora la 20 aprilie 1798 si s-a indreptat catre Brest unde urma sa se alature restului flotei franceze. Primul sau voiaj a fost intrerupt insa la cateva ore de la plecarea sa, o flotila britanica reperandu-l pe Hercule si schimband directia pentru a-l intercepta. Capitanul lui Hercule, vazand ca mai multe vase dusmane se apropie catre el si in fata carora nu avea multe sanse de reusita, a incercat sa scape de britanici prin stramtoarea Raz de Sein. Mareea ii era insa potrivnica, drept pentru care Hercule a ancorat la capatul stramtorii asteptand atacul britanicilor. S-a pozitionat in asa fel incat sa-i tina pe adversari sub focul tunurilor sale insa unul dintre vasele britanice, HMS Mars, a reusit sa se apropie de el si sa se pozitioneze paralel cu vasul francez. A urmat o lupta de mai bine de o ora in care au tras unii in altii, ambele vase fiind serios afectate, 290 de francezi si 90 de britanici pierzandu-si viata, inclusiv moartea capitanului de pe HMS Mars si ranirea celui francez. In cele din urma Hercule a trebuit sa se predea iar vasul francez a fost tractat pana in Marea Britanie unde a fost reparat si a servit sub numele HMS Hercule pentru Marina Regala Britanica pana in 1810.

Ambii capitani, atat cel francez Louis Lhéritier cat si cel britanic Alexander Hood, au fost extrem de apreciati pentru conduita lor in timpul luptei, batalia fiind considerata un exemplu rar de confruntare intre doua vase de putere aproximativ egala si fara vreo influenta externa, intrand in istorie la categoria batalii celebre.
 

Stiati ca..

Service Autorizat Apple | Service Mac Bucuresti | Service iPad Bucuresti | Service Autorizat iPhone | Service iPod Bucuresti | Service Apple Bucuresti