Tendinte in .Ro


Primul elicopter s-a ridicat de la sol in 1907

Primul elicopter s-a ridicat de la sol in 1907

Prima schita a unui aparat destinat zborului pe verticala a fost realizata de catre Leonadro da Vinci in anii 1400. Modelul avea insa deficiente de proiectare asa incat nu a zburat niciodata. Pe masura ce secolele au trecut si tehnologia a evoluat, au fost create motoare, elice, au fost dezvoltate principiile zborului cu un astfel de aparat, i s-au gasit utilizari. De la simple teste ale unor modele de cativa zeci de centimetri pana la instrumente de ridicare in aer a unor echipamente meteorologice. Puterea, portanta si greutatea aveau sa fie principalele probleme pentru pionierii zborului.

In 1754 rusul Mihail Lomonosov a creat primul model de elice, actionata cu arc, francezii Christian de Launoy (in 1783) si Alphonse Pénaud (in 1870) au realizat mici modele actionate cu benzi de cauciuc, italianul Enrico Forlanini (in 1878) a atasat un motor cu aburi, americanul Thomas Edison (in 1885) si slovacul Ján Bahýl (in 1901) au folosit combustia interna pentru motorul aparatului. Nici unul nu a reusit insa sa ridice de la sol un om cu un astfel de aparat.

Abia in 1907 francezii Jacques si Louis Breguet au reusit sa creeze Gyroplane 1, un aparat ce s-a ridicat de la sol si a stationat la 0,6 metri inaltime timp de un minut cu tot cu pilot. Aparatul era insa foarte instabil asa incat a fost nevoie de cate un om la fiecare capat al sau pentru a-l tine in echilibru. In acelasi an un alt francez, Paul Cornu, a creat un aparat ce l-a ridicat pe realizatorul sau la 0,3 metri pentru 20 de secunde si, chiar daca nu a depasit performantele fratilor Breguet, acesta este considerat primul elicopter si primul zbor al unui elicopter, nefiind ajutat in niciun fel de martorii evenimentului. Imbunatatirile aduse aparatului si experimentele facute in acelasi an au dus la atingerea unei inaltimi de aproximativ 2 metri, Cornu a abandonat insa dezvoltarea aparatului, acesta nemaiprezentand stabilitate la inaltimi mai mari si punand in pericol viata pilotului.

Abia din anii ’20 au inceput sa apara modele capabile sa asigure stabilitate, sa se ridice mai sus si sa petreaca mai mult timp in aer.
 
(in fotografie: Paul Cornu, 1907, © Smithsonian Institution)
 

Stiati ca..

Service Autorizat Apple | Service Mac Bucuresti | Service iPad Bucuresti | Service Autorizat iPhone | Service iPod Bucuresti | Service Apple Bucuresti
 
Tag

Elicopter